Steeds meer online retailers willen ook fysieke winkellocatie

KvK:
Het aantal fysieke winkelvestigingen is de afgelopen vijf jaar met 5% afgenomen naar 122.012. Het aantal webshops neemt daarentegen gestaag toe; de afgelopen vijf jaar met ruim 80% tot 36.688. Hierbij gaat het om zogenaamde ‘pure players’, webshops die ingeschreven zijn in het Handelsregister, uitsluitend online verkopen en geen fysieke vestiging hebben. Uit onderzoek blijkt dat tweederde van deze webshopeigenaren aangeeft dat een fysieke locatie een waardevolle aanvulling zou kunnen zijn op hun webshop.

Amped ziet deze trend als klein onderdeel van grotere bewegingen en gepaard gaande behoeften en kansen. Retail blijft kwetsbaar. Een fysieke winkel is niet zaligmakend als het niet voldoet aan de welbekende locatie-eisen, een 'mooi aanbod' betekent nog niet dat het verkoopt, en grote ketens zien hun kans schoon. Met zoveel verschuivingen in de markt, leegstand, zorgen en angst bij lokale gemeenten, dan is nieuwe bedrijvigheid zeer welkom. Maar plat gezegd: bovenstaande ontwikkeling is gewoon een traditionele dynamiek. Er vallen (grote) gaten, en deze worden op den duur gevuld.

Het is dan kunst om zicht te houden op het patroon, conclusies te trekken en een andere stip aan de horizon te zetten. Met een concept waarmee de behoeften van retailers het hoofd wordt geboden en een zeer interessante dynamiek kan ontstaan voor andere belanghebbenen (vastgoedbedrijven, consumenten, gemeenten).

Amped lanceert binnenkort Retailbirds. Retailbirds is de online-etalage voor retailers waar alles voor RUIMTE, INVENTARIS, VOORRAAD, DIENSTEN van detaillisten, leveranciers, vastgoedondernemers en start-ups met elkaar verbonden en gematcht kan worden. Stay tuned!

 

Waar kunnen wij jou deze zaterdag mee inspireren?